Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis
Een unieke samenwerking tussen twee Nederlandse topkoren: Cappella Pratensis en het Nederlands Kamerkoor. Onder leiding van de Britse dirigent Stephen Layton voeren zij de wereldpremière van de Missa Unitatis uit, een dubbelkorige mis. Tijdens dit concert tevens in samenwerking met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde. De concerten vinden plaats in het kader van Bosch 500. Jheronimus Bosch was verbonden aan de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap van ’s-Hertogenbosch. Sinds 1642 tot aan de dag van vandaag bestaat de Broederschap uit protestante én katholieke leden. Volgens traditie verstrekken de proosten van deze Broederschap de opdracht een complete polyfone mis te componeren. In 2008 werd deze opdracht aan de Britse componist Antony Pitts verstrekt. Hij schreef een stuk voor twee koren, zowel afzonderlijk als tegelijkertijd vormen de koordelen een volwaardige compositie. Het maakt deze ‘Mis van de Eenheid’ magisch: ze overbrugt vijf eeuwen muziek en diverse geloofsrichtingen. Voor dit project is een omvangrijke samenwerking aangegaan met Stichting Babel (zes vooraanstaande amateurkoren uit Noord-Brabant en Antwerpen) en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Deze koren zingen diverse werken, alternerend met de vaste gezangen van de Missa Unitatis. Deze eendrachtige samenwerking symboliseert de opdracht van de compositie als ‘Mis van de Eenheid’. Live opgenomen op 22 april 2016 in de Pieterskerk te Utrecht.
Meer informatie

Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis

slider-image

Een unieke samenwerking tussen twee Nederlandse topkoren: Cappella Pratensis en het Nederlands Kamerkoor. Onder leiding van de Britse dirigent Stephen Layton voeren zij de wereldpremière van de Missa Unitatis uit, een dubbelkorige mis. Tijdens dit concert tevens in samenwerking met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde.

De concerten vinden plaats in het kader van Bosch 500. Jheronimus Bosch was verbonden aan de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap van ’s-Hertogenbosch. Sinds 1642 tot aan de dag van vandaag bestaat de Broederschap uit protestante én katholieke leden. Volgens traditie verstrekken de proosten van deze Broederschap de opdracht een complete polyfone mis te componeren. In 2008 werd deze opdracht aan de Britse componist Antony Pitts verstrekt. Hij schreef een stuk voor twee koren, zowel afzonderlijk als tegelijkertijd vormen de koordelen een volwaardige compositie. Het maakt deze ‘Mis van de Eenheid’ magisch: ze overbrugt vijf eeuwen muziek en diverse geloofsrichtingen.

Voor dit project is een omvangrijke samenwerking aangegaan met Stichting Babel (zes vooraanstaande amateurkoren uit Noord-Brabant en Antwerpen) en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Deze koren zingen diverse werken, alternerend met de vaste gezangen van de Missa Unitatis. Deze eendrachtige samenwerking symboliseert de opdracht van de compositie als ‘Mis van de Eenheid’.

Live opgenomen op 22 april 2016 in de Pieterskerk te Utrecht.

Ook interessant

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 106: O give thanks (Henry Purcell)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 106: O give thanks (Henry Purcell)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

slider-image

Cappella Pratensis – Nesciens Mater (J. Mouton)

Cappella Pratensis – Nesciens Mater (J. Mouton)

slider-image

Jean Mouton – Nesciens Mater

Uit het concert “Missa Unitatis”.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – In Scandinavische Kringen

Nederlands Kamerkoor – In Scandinavische Kringen

slider-image

In de afscheidstournee van chef-dirigent Risto Joost staat Scandinavië centraal. Spirituele werken uit landen waar de natuur een grote rol in het dagelijks leven speelt. Een pure, onbedorven natuur waar de oeroude heidense riten nog navoelbaar zijn. Door die mystiek hebben de componisten van dit programma zich laten vangen. Zoals in de twee werken van de Estse componist Veljo Tormis. Voor het wereldberoemde. Curse upon Iron gebruikte hij de poëtische teksten van de Kalevala, het epische Finse ontstaansverhaal. In dit werk worden sjamanistische bezweringsformules gezongen, tegen de vloek van het ijzer – een metafoor voor oorlog. The Bishop and the Pagan vertelt over de moord op een Britse missionaris door een heidense Finse boer. In zowel Engeland als Finland zijn hier teksten en liederen over geschreven. Beide talen komen samen in Tormis’ muziek.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 110: Dixit Dominus (Chiara Maria Cozzolani)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 110: Dixit Dominus (Chiara Maria Cozzolani)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Ne otvérzhi mené vo vrémia stárosti (Maksim Berezoski)

Nederlands Kamerkoor – Ne otvérzhi mené vo vrémia stárosti (Maksim Berezoski)

slider-image

Maksim Berezoski – Ne otvérzhi mené vo vrémia stárosti

Uit het concert “De Mozart van St. Petersburg”.

ABONNEER JE NU

Preview geëindigd.
Om de hele video te bekijken, maak je een account aan en kijk je twee weken gratis.

WORD NU LID
ANNULEREN