Nederlands Kamerkoor – Da pacem Domine (Arvo Pärt)
Arvo Pärt - Da pacem Domine Uit het concert "De Tijd Staat Stil".
Meer informatie

Nederlands Kamerkoor – Da pacem Domine (Arvo Pärt)

slider-image

Arvo Pärt – Da pacem Domine

Uit het concert “De Tijd Staat Stil”.

Ook interessant

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 110: Dixit Dominus (Chiara Maria Cozzolani)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 110: Dixit Dominus (Chiara Maria Cozzolani)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – De Mis van Martin

Nederlands Kamerkoor – De Mis van Martin

slider-image

De mis van Frank Martin bleef zo’n veertig jaar in zijn bureaula liggen. Hij schreef het in de jaren twintig, maar wilde niet dat het uitgevoerd werd: “Ik vond het een zaak tussen God en mijzelf”. Inmiddels is het stuk een hoogtepunt uit het koorrepertoire. Naast de relatief behoudende mis van Martin staat Messiaens grensverleggende Cinq Rechants: een expressieve compositie gebaseerd op het liefdesverhaal van Tristan en Isolde. Samen met werken van Messiaens leerling Ton de Leeuw en Pierre Villette vormt het een prachtig programma waar liefhebbers van a-cappellakoormuziek hun hart aan kunnen ophalen.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 35: Dilataverunt super me (Constantijn Huygens)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 35: Dilataverunt super me (Constantijn Huygens)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

slider-image

Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis

Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis

slider-image

Een unieke samenwerking tussen twee Nederlandse topkoren: Cappella Pratensis en het Nederlands Kamerkoor. Onder leiding van de Britse dirigent Stephen Layton voeren zij de wereldpremière van de Missa Unitatis uit, een dubbelkorige mis. Tijdens dit concert tevens in samenwerking met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde.

De concerten vinden plaats in het kader van Bosch 500. Jheronimus Bosch was verbonden aan de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap van ’s-Hertogenbosch. Sinds 1642 tot aan de dag van vandaag bestaat de Broederschap uit protestante én katholieke leden. Volgens traditie verstrekken de proosten van deze Broederschap de opdracht een complete polyfone mis te componeren. In 2008 werd deze opdracht aan de Britse componist Antony Pitts verstrekt. Hij schreef een stuk voor twee koren, zowel afzonderlijk als tegelijkertijd vormen de koordelen een volwaardige compositie. Het maakt deze ‘Mis van de Eenheid’ magisch: ze overbrugt vijf eeuwen muziek en diverse geloofsrichtingen.

Voor dit project is een omvangrijke samenwerking aangegaan met Stichting Babel (zes vooraanstaande amateurkoren uit Noord-Brabant en Antwerpen) en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Deze koren zingen diverse werken, alternerend met de vaste gezangen van de Missa Unitatis. Deze eendrachtige samenwerking symboliseert de opdracht van de compositie als ‘Mis van de Eenheid’.

Live opgenomen op 22 april 2016 in de Pieterskerk te Utrecht.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – De Mozart van St. Petersburg

Nederlands Kamerkoor – De Mozart van St. Petersburg

slider-image

Het Nederlands Kamerkoor neemt ons mee naar Oekraïne en Rusland. In Oekraïne heeft de klassieke muziek lange tijd geen eigen ontwikkeling gekend en bleef behoudend. In Rusland haalden vooruitstrevende heersers als Peter de Grote en Catharina de Grote Italiaanse, Franse en Duitse kunstenaars naar het hof, bijvoorbeeld de componisten Baldassare Galuppi (1706-1785) en Giuseppe Sarti (1729-1802), beiden net iets jonger dan Bach. Galuppi en Sarti werden wel als de vertegenwoordigers van de ‘Russische barok’ beschouwd. Maar het was juist Oekraïene waar de meest boeiende muziek vandaan kwam. De Oekraïense componisten Bortnjanski en Berezovski, tijdgenoten van Mozart, werden door hun muziek beïnvloed en wisten aan hun muziek in klassieke stijl iets volstrekt eigens toe te voegen.

ABONNEER JE NU

Preview geëindigd.
VolKoren.tv is tijdelijk gratis beschikbaar i.v.m. het coronavirus. Maak nu een gratis account aan.

WORD NU LID INLOGGEN
ANNULEREN