Tido Visser – Waar moet koormuziek anno 2050 over gaan?
In deze aflevering stelt Tido Visser zich de vraag welke functie kunst en koormuziek in deze tijd moet hebben. Meer dan de helft van de koorrepertoire van het Nederlands Kamerkoor bestaat uit muziek met een Christelijke tekst. Maar als je wil dat koormuziek in 2050 ook nog relevant is, waar moet die dan over gaan? In ‘VolKoren.tv Ontmoet’ neemt een expert uit de koorwereld u mee langs verschillende onderwerpen die hem/haar in het bijzonder bezighouden. De gast vertelt over hoe hij/zij te werk gaat, waar hij/zij inspiratie uit haalt, geeft toelichting bij zijn/haar favoriete muziekstuk, vertelt over een prikkelend onderwerp, leuke anekdotes en presenteert een playlist met bijzondere muziek.
Meer informatie

Tido Visser – Waar moet koormuziek anno 2050 over gaan?

slider-image

In deze aflevering stelt Tido Visser zich de vraag welke functie kunst en koormuziek in deze tijd moet hebben. Meer dan de helft van de koorrepertoire van het Nederlands Kamerkoor bestaat uit muziek met een Christelijke tekst. Maar als je wil dat koormuziek in 2050 ook nog relevant is, waar moet die dan over gaan?

In ‘VolKoren.tv Ontmoet’ neemt een expert uit de koorwereld u mee langs verschillende onderwerpen die hem/haar in het bijzonder bezighouden. De gast vertelt over hoe hij/zij te werk gaat, waar hij/zij inspiratie uit haalt, geeft toelichting bij zijn/haar favoriete muziekstuk, vertelt over een prikkelend onderwerp, leuke anekdotes en presenteert een playlist met bijzondere muziek.

Ook interessant

slider-image

Nederlands Kamerkoor – À cette heure du jour (Ton de Leeuw)

Nederlands Kamerkoor – À cette heure du jour (Ton de Leeuw)

slider-image

Ton de Leeuw – À cette heure du jour

Uit het concert “De Mis van Martin”.

slider-image

Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis

Cappella Pratensis, Nederlands Kamerkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor – Missa Unitatis

slider-image

Een unieke samenwerking tussen twee Nederlandse topkoren: Cappella Pratensis en het Nederlands Kamerkoor. Onder leiding van de Britse dirigent Stephen Layton voeren zij de wereldpremière van de Missa Unitatis uit, een dubbelkorige mis. Tijdens dit concert tevens in samenwerking met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde.

De concerten vinden plaats in het kader van Bosch 500. Jheronimus Bosch was verbonden aan de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap van ’s-Hertogenbosch. Sinds 1642 tot aan de dag van vandaag bestaat de Broederschap uit protestante én katholieke leden. Volgens traditie verstrekken de proosten van deze Broederschap de opdracht een complete polyfone mis te componeren. In 2008 werd deze opdracht aan de Britse componist Antony Pitts verstrekt. Hij schreef een stuk voor twee koren, zowel afzonderlijk als tegelijkertijd vormen de koordelen een volwaardige compositie. Het maakt deze ‘Mis van de Eenheid’ magisch: ze overbrugt vijf eeuwen muziek en diverse geloofsrichtingen.

Voor dit project is een omvangrijke samenwerking aangegaan met Stichting Babel (zes vooraanstaande amateurkoren uit Noord-Brabant en Antwerpen) en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Deze koren zingen diverse werken, alternerend met de vaste gezangen van de Missa Unitatis. Deze eendrachtige samenwerking symboliseert de opdracht van de compositie als ‘Mis van de Eenheid’.

Live opgenomen op 22 april 2016 in de Pieterskerk te Utrecht.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 68: Sicut fluit cera (Jan Tollius)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 68: Sicut fluit cera (Jan Tollius)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – De Mozart van St. Petersburg

Nederlands Kamerkoor – De Mozart van St. Petersburg

slider-image

Het Nederlands Kamerkoor neemt ons mee naar Oekraïne en Rusland. In Oekraïne heeft de klassieke muziek lange tijd geen eigen ontwikkeling gekend en bleef behoudend. In Rusland haalden vooruitstrevende heersers als Peter de Grote en Catharina de Grote Italiaanse, Franse en Duitse kunstenaars naar het hof, bijvoorbeeld de componisten Baldassare Galuppi (1706-1785) en Giuseppe Sarti (1729-1802), beiden net iets jonger dan Bach. Galuppi en Sarti werden wel als de vertegenwoordigers van de ‘Russische barok’ beschouwd. Maar het was juist Oekraïene waar de meest boeiende muziek vandaan kwam. De Oekraïense componisten Bortnjanski en Berezovski, tijdgenoten van Mozart, werden door hun muziek beïnvloed en wisten aan hun muziek in klassieke stijl iets volstrekt eigens toe te voegen.

slider-image

Nederlands Kamerkoor – Psalm 145: The eyes of all wait upon thee (Jean Berger)

Nederlands Kamerkoor – Psalm 145: The eyes of all wait upon thee (Jean Berger)

slider-image

150 Psalms, een monument voor de koormuziek.
In één weekend klonken in 2017 in 12 concerten alle 150 psalmen uit 1000 jaar koormuziek. Uitgevoerd door vier van de beste koren ter wereld: The Tallis Scholars, Det Norske Solistkor, Trinity Wall Street Choir én initiator Nederlands Kamerkoor, dat hiermee op grootse wijze zijn 80-jarig bestaan viert tijdens het Festival Oude Muziek.

ABONNEER JE NU

Preview geëindigd.
VolKoren.tv is tijdelijk gratis beschikbaar i.v.m. het coronavirus. Maak nu een gratis account aan.

WORD NU LID INLOGGEN
ANNULEREN